آمونیوم پرسولفات
آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات

آمونیوم پرسولفات کاربردهای فراوانی دارد ولی به طور کلی به عنوان یک ضدعفونی کننده و سفید کننده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه به راحتی نمی سوزد ولی درکنار مواد آلی میتواند باعث اشتعال شود همچنین انحلال این نمک در آب نیز یک فرایند گرمازا است.

روش تولید آمونیوم پر سولفات:

به طور کلی پراکسیدهای سولفات توسط فرآیندهای الکترولیتی تولید می شوند. روش متداول آن استفاده از محلول حاوی این محصول و اسید سولفوریک است که توسط الکترود های پلاتینومی الکترولیز می شود.
 آمونیوم پراکسی دی سولفات مستقیما از الکترود استفاده شده متبلور می شود و نمک های دیگر با اضافه کردن هیدروکسید فلزات قلیایی دیگر و آمونیاک تولید می شود.
فرایند الکترولیتی آمونیوم سولفات و سولفوریک اسید باعث ساخت، الکترولیت مایع می شود. HSO4 می تواند پراکسی دی سولفات اسید را در آند تشکیل دهد و در نهایت با واکنش با آمونیوم سولفات، آمونیوم پرسولفات را تشکیل دهد و در نهایت با فیلتر کردن، سانتریفوژ کردن و خشک کردن محصول نهایی تولید می شود.
 واکنش آندی و کاتد به صورت زیر انجام می شود:
واکنش آند
2HSO4-2e →H2S2O8
واکنش کاتد
2H+2e →H2

واکنش نهایی به شرح زیر خواهد بود:

(NH4)2S2O8 + H2S2O8 → (NH4)2S2O8 + H2SO4

کاربرد های آمونیوم پرسولفات

به علت خاصیت اکسندگی که دارد از این ترکیب در صنایع مختلف استفاده می شود. در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:
صنایع غذایی
ماده مذکور به عنوان یک ماده ی نگهدارنده در صنعت مواد غذایی استفاده می شود و باعث بهبود پخت مواد غذایی می شود.
صنایع شیمیایی
از آمونیوم پرسولفات صنعتی در صنایع شیمیایی به عنوان یک عامل چسبنده و اتصال دهنده برای مواد گوناگون استفاده می شود، علاوه بر این در صنایعی که امکان ایجاد رسوب در تجهیزات وجود دارد، به عنوان یک عامل ضد رسوب کاربرد دارد.
صنایع آرایشی
اساس استفاده از محصول مذکور به عنوان اکسید کننده است، آمونیوم پر اکسید و هیدروژن پر اکسید در تولید محصولات آرایشی و به عنوان سفید کننده مو استفاده می شود.
پلیمریزاسیون
 از آمونیوم پرسولفات، در صنایع پلیمر سازی برای ساخت پلیمرهایی که مبتی بر آلکن از قبیل :پلیمرهای بوتادین- استایرن و پلی تترا فلرو کربن استفاده می شود.
سایر کاربردهای آمونیوم پر سولفات
این اکسنده در مواردی همچون مصارف ساختمانی، محصولات برقی، رنگ و پوشش، محصولات کاغذی و محصولات پلاستیکی و لاستیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
از کاربردهای دیگر آن نیز می توان به افزودنی به سوخت ها برای بهبود عملکردشان، در مصارف دیگر برای تنظیم کردن ویسکوزیته و در برخی موارد برای تصفیه آب اشاره کرد. عکاس ها برای احیا محلول سفید کننده عکس از این ماده استفاده می کنند.
فهرست
Call Now Button