دی پروپیلن گلیکول

دی پروپیلن گلیکول

دی پروپیلن گلیکول مایعی شفاف و بی رنگ و تقریبا ویسکوز است که در مقایسه با سایر گلیکول ها جذب رطوبت بسیار کمتری دارد. حلالی بسیار عالی است که با آب و بسیاری از ترکیبات آلی مانند اتانول، بنزن، تولوئن، کربن تتراکلرید، مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین قابل امتزاج است. دی پروپیلن گلیکول یک حلال دو جانبه عالی است، همچنین در تولید رزین های پلی استری و به عنوان سیال حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص فیزیکی و شیمیایی

فرمول شیمیایی
C6H14O3
جرم مولکولی
134.2 g/mol
شکل ظاهری
مایع بی رنگ
دمای انجماد
-40°C
دمای جوش در فشار یک اتمسفر
232°C
دانسیته در 20C
1.022 kg/L
حلالیت در آب در 20C
100%

تولید

این ترکیب شیمیایی مخلوطی از سه ایزومر شاخه دار بیس- هیدروکسی پروپیل است و به عنوان محصول جانبی در فرآیند تولید پروپیلن گلیکول به دست می آید.

کاربردها

DPG به دلیل توانایی که در جذب رطوبت دارد، می تواند به مرطوب ماندن محصولات مختلف کمک کند. همچنین به عنوان پلاستی سایزر در تشکیل پلی ال های پلی اورتان به کار برده می شود تا باعث بهبود انعطاف پذیری و افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی در دمای پایین شود.
نکته: پلاستی سایزرها ترکیباتی هستند که برای بهبود خواص فیزیکی، خصوصا افزایش انعطاف و کاهش ویسکوزیته به مواد افزوده می شوند.
دی پروپیلن گلیکول از نظر خواص عمومی و زمینه هایی که مورد استفاده قرار می گیرد مشابه سایر پروپیلن گلیکول ها (مونو و تری) است. با این حال قدرتی که در حل کردن مواد خاص و دانسیته بالاتری که دارد، موجب شده اند تا در مواردی که سایر گلیکول ها مناسب نیستند مورد استفاده قرار بگیرد.
به عنوان مثال توانایی بالایی که در حل نمودن روغن کرچک (کستر اویل) دارد، باعث شده است که در فرمولاسیون روغن ترمز به کار برده شود. همچنین به دلیل پیوستگی خاصی که با روغن های دیگر دارد در روغن های برش، روان کننده های نساجی و صابون های صنعتی نیز استفاده می شود.
همچنین از آن به عنوان یک واسطه واکنش گر در ساخت رزین های پلی استر ، پلاستی سایزرها و اورتان ها بهره برده می شود.

دی پروپیلن گلیکول در عطر

گریدهای معطر و یا دارای بوی کم این ماده به عنوان حلال در صنعت تولید عطر و محصولات مراقبت شخصی مانند دئودورانت ها مورد استفاده قرار می گیرند.
 DPG در اکثر عطرها نقش عامل متصل کننده و حامل روغن های ضروری و روغن های معطر را ایفا می کند. وجود این ماده در یک عطر باعث می شود تا مولکول های معطر به یکدیگر چسپیده و دیرتر ناپدید شوند. به عبارتی میزان ماندگاری بوی یک عطر را می توان با استفاده از مقدار دی پروپیلن گلیکول تعیین کرد.

نسبت مناسب

عموما DPG و روغن های ضروری به میزان 3 به 7 در یک محفظه غیر واکنش گرا مخلوط شده و سپس به یک محفظه مقاوم در برابر اشعه فرابنفش منتقل می شوند.
فهرست
Call Now Button