سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات با نام دیگر سدیم دو دسیل سولفات نیز شناخته می شود و علاوه بر علامت اختصاری فوق با SDS یا NaDS نیز نشان داده می شود. مولکول این ماده در قسمت دم خود (Tail) دارای 12 کربن می باشد که به گروه سولفات در سر (Head) متصل است و خواص آمفیلیکی این ماده را فراهم می نمایند.

 کاربرد ها

از ترکیب فوق علاوه بر استفاده در صنایع شوینده می توان در صنایع غذایی، پزشکی و… نیز استفاده نمود. در ادامه به این کاربرد ها بیشتر می پردازیم.
صنایع شوینده و بهداشتی:
در محصولات شوینده و بهداشتی این ماده یکی از ترکیبات مهم است و در محصولات زیبایی، مو، کرم ها و … به کار می رود.
محصولات زیبایی:  کرم های اصلاح، شوینده های دست، پاک کننده های آرایش، شوینده های صورت، صابون های مایع و جامد و…
مراقبت از مو: اس ال اس در شامپو ها، ژل های مو، شامپو های ضد شوره، رنگ های مو کاربرد دارد.
مراقبت از دندان: خمیردندان ها، محصولات سفید کننده ی دندان، دهانشویه
محصولات موجود در حمام: از قبیل کف کننده های وان حمام، شوینده های بدن، روغن و یا نمک های مورد استفاده در حمام
کرم ها و لوسیون ها: کرم های دست، کرم های ضد خارش، ماسک ها، کرم های مو بر، ضد آفتاب ها
اغلب این محصولات موضعی هستند و یا طور مستقیم به پوست و یا بدن اعمال می شوند.

صنایع غذایی

جالب است بدانید این ماده به عنوان یک افزودنی خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به عنوان یک امولسیفایر و یا ضخیم کننده در محصولاتی از قبیل مارشمالو، پودر تخم مرغ ، پودر های آماده ی نسکافه و… استفاده می شود.

پزشکی

در پزشکی نیز از این ماده به عنوان ملین استفاده می گردد و همچنین به عنوان افزودنی به بعضی از انواع دارو های آسپرین برای افزایش انحلال پذیری آن ها  اضافه می گردد.

صنایع مختلف

این ترکیب در هر کاری که نیاز به حذف لکه های چربی و روغن دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در غلظت های بالا می توان از این محصول در تمیز کننده های موتور، تمیز کننده های سطح، شامپو و شوینده های ماشین و… نیز استفاده نمود. همچنین در تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است نشان می دهد این سورفکتانت در هیدراته کردن گاز و یا تشکیل متان هیدراته، می تواند حدود 700 برابر سرعت تشکیل را افزایش دهد.
فهرست
Call Now Button