بوراکس پنتا

بوراکس پنتا

بوراکس پنتا هیدرات که از انواع ترکیبات هیدراته ی بوراکس می باشد دارای فرمول شیمیایی Na2B4O7·5H2O است. ترکیب فوق نسبت به نوع دکا کاربرد های کمتری دارد اما نمی توان از مزایای آن چشم پوشی نمود. این ماده که یکی دیگر از نمک ها اسید بوریک به حساب می آید پودری و سفید رنگ است و به راحتی در آب حل می شود.

در جدول زیر برخی ویژگی های این ترکیب آورده شده است:

فرمول شیمیایی
B4H10Na2O12
جرم مولکولی
291.3 g/mol
CAS.NO
11130-12-4
انحلال پذیری
محلول در آب (38 g / L H2O در دمای 20درجه ی سانتی گراد)
این ماده غیر قابل اشتعال است و انحلال پذیری آن در آب گرما زاست. محلول ساخته شده با این ماده تا حدودی بازی است (تقریبا دارای پی اچ 8.5 الی 9) و به طور کلی واکنش پذیری پایینی از خود نشان می دهد. اگر آن را در یک لوله ی آزمایش بسته حرارت دهید ،در دمای 128 درجه سانتیگراد ذوب می شود . با ادامه ی حرارت دادن این ترکیب، در دمای 140 درجه سانتیگراد شاهد تبدیل آن به مایع خواهیم بود. با این حال اگر این ماده در در فضای باز حرارت داده شود ، ابتدا آب تبلور خود را از دست می دهد و سپس در دمای 742 درجه سانتیگراد ذوب می شود.

این ماده از کدام سنگ های معدنی به دست می آید؟

ماده ی معدنی (Na2 B4 O5 (OH)4 .8(H2 O) ترکیب اصلی سازنده ی بوراکس می باشد. با این حال سایر مواد معدنی مانند کلمانیت (Ca2 B6 O11 .5(H2 O)) ,  کرنیت (Na2 B4 O6 (OH)2 .3(H2 O) و تینکالکونیت (<Na2 B 4O5 (OH) .3(H O))  نیز برای این منظور استخراج می شوند.

کاربرد ها

بوراکس پنتا از دیر باز در محصولات شوینده ی خانگی و صنعتی، شوینده های لباس و حتی به منظور از بین بردن مورچه ها و حشرات استفاده می گردید.
این ترکیب یک ماده ی معدنی مهم است که امروزه در بسیاری از محصولات شوینده ی تجاری استفاده می شود. ترکیب فوق در همه چیز از خمیر دندان و مواد ارایشی گرفته تا مواد شوینده ی ماشین لباسشویی و ظرفشویی یافت می شود. در تصویر زیر برخی از کاربردهای بوراکس را می توانید مشاهده کنید:
  • استفاده از این ماده در محصولات شوینده ی لباس می تواند سبب بهبود خواص این محصولات، نرم نمودن آب سخت و یا تمیز کردن لکه های لباس شود.
  • این ماده به عنوان سم و به منظور از بین بدن حشرات موذی کاربرد دارد. علاوه بر استفاده ی صنعتی که این ماده می تواند به عنوان حشره کش داشته باشد، برخی افراد آن را با شکر مخلوط می نمایند و برای از بین بردن مورچه ها و سوسک های حمام از آن استفاده می کنند.
  • در ساخت اسلایم های اسباب بازی نیز بوراکس پنتا (به دلیل انحلال پذیری بالا بیشتر نوع دکا مورد استفاده قرار می گیرد) کاربرد زیادی دارد. با این حال سازندگان این اسلایم ها تاکید می کنند ، دوز مورد استفاده از این ترکیب در اسلایم در صورتی که خورده نشود، خطری برای سلامتی نخواهد داشت. اما چرا از این ماده در اسلایم استفاده می شود؟ این ترکیب باعث می شود اسلایم ساخته شده غلیظ و کشسان شود و به شکلی که در بازار عرضه می گردد تبدیل شود.
  • سخت بافر های بیوشیمی
  • مهار آتش
  • ضد قارچ
  • جذب نوترون برای منابع رادیواکتیو
  • در متالوژی
  • ساخت فایبر گلس
فهرست
Call Now Button